Van stagiair tot collega: mijn eerste jaar bij Core ICT
Ondertussen zijn jullie bekend met onze Technical Facts: een reeks blogposten waarin we jullie meer vertellen over problemen uit het werkveld en hoe we die aanpakten. Met deze blogpost gooien we eens het over een andere boeg. Vorig jaar begon een van onze Junior System Engineers na een succesvolle stage aan zijn carrière bij Core ICT. In deze blog blikt hij graag samen met jullie terug op zijn eerste jaar bij ons.
Core ICT on the job
Ik ben Niels Van De Ginste, een Junior System Engineer met een passie voor automatisatie, infrastructuur en coderen. Na mijn eindstage bij Core ICT kreeg ik de kans om een vaste plek in het team in te nemen. Nu, een jaar verder, deel ik graag mijn ervaringen met jullie.

Goed voorbereid, goed begin!
Proeven van het werkveld is altijd spannend en dat was bij mij niet anders toen ik mijn eerste stappen zette binnen Core ICT. Gelukkig had Core ICT al heel wat ervaring met stagiairs. Het onboardingsproces stond daardoor al grotendeels op punt.
Tijdens de eerste weken kreeg ik van elke divisie een duidelijke uitleg over hun werking: wie doet wat, waar kan ik terecht en wat wordt er van mij verwacht? Een ideale manier om al een deel van de basis mee te krijgen en inzicht te krijgen in de interne processen en de rol van de System Engineers.
Mijn stage van drie maanden gaf me al een waardevolle inkijk in het reilen en zeilen van Core ICT. Ik leerde de routines binnen het bedrijf kennen, raakte al snel vertrouwd met de bedrijfscultuur en kreeg een vlotte introductie tot tools zoals de interne documentatieomgeving voor klantinfrastructuren. Ook kwam ik in contact met technologieën van verschillende vendoren, zoals: Nutanix, Veeam, Barracuda, VMware en Microsoft HyperV.
Van stage naar vast contract
Aan het einde van mijn stage kreeg ik de kans om te blijven. Deze opportuniteit greep ik zonder enige twijfel met beide handen. Een klassieke sollicitatieprocedure heb ik dus niet doorlopen. Zowel mijn collega’s, als ikzelf konden ons baseren op mijn voortraject. Mijn stage gaf een goed beeld van mijn functioneren binnen Core ICT en mijn kennisproef toonde aan dat ik nieuwe info op een mooi tempo kon opnemen.
Tijdens het gesprek over mijn aanwerving namen we wel bewust de tijd om stil te staan bij onze wederzijdse verwachtingen en langetermijndoelen. Core ICT hield daarbij rekening met mijn passie voor automatisatie, waardoor ik nu mede verantwoordelijk ben voor het verbeteren van de processen achter ons alerting-systeem.
Een zee aan kennis bij een warm team
Het viel me aan het begin van mijn traject al op dat Core ICT geen standaard IT-bedrijf is. Het is een bijzondere organisatie waar heel verschillende mensen, samen één sterk team vormen. Iedereen heeft zijn eigen expertise, persoonlijkheid en stijl die elkaar perfect aanvullen.
Tijdens mijn eerste weken kreeg ik verder inzicht in mijn eigen takenpakket als Junior System Engineer. Door de open en behulpzame houding van mijn collega’s, voelde ik me vanaf het begin vrij om vragen te stellen. Zo leerde ik al snel de volledige interne workflow van Core ICT kennen en kreeg ik rechtstreeks contact met klanten en leveranciers. Dit was een boost voor zowel mijn soft als hard skills.
Mijn rol in het team
Concreet beheer ik samen met mijn collega’s de infrastructuur van onze klanten. Ik analyseer problemen met back-ups en zoek er een gepaste oplossing voor. De focus ligt hier uiteraard op het minimaliseren van de downtime.
Daarnaast werk ik aan het optimaliseren van interne processen, opdat deze het werk van mijn collega’s zouden verlichten. Zo optimaliseer ik samen met een collega onze alerting-flow, zodat terugkerende tickets automatisch correct worden behandeld. Ook werk ik aan een manier om de periodieke rapportering van klantomgevingen te stroomlijnen.
En dat is niet alles. Ik krijg ook de mogelijkheid om me te verdiepen in Nutanix Kubernetes, een platform voor het beheren van containers. Ik onderhoud deze technologie intern en zal deze in de toekomst ook bij klanten implementeren. Verder voer ik kleinere projecten uit bij klanten, zoals het vernieuwen van infrastructuur, het upgraden van telefoniesoftware, etc.
Een toekomst om naar uit te kijken
Fast forward een jaar later. Ik voel me helemaal thuis in mijn rol en heb de dagelijkse werking binnen het bedrijf meer en meer onder de knie. Door uiteenlopende problemen op te lossen, leerde ik hoe systemen met elkaar verbonden zijn. Mijn ervaring helpt me vandaag om sneller de oorzaak van fouten te vinden, de impact van problemen op specifieke apparaten in de nabije omgeving te achterhalen en te weten wie ik moet contacteren bij complexe vragen.
Maar hier stopt het niet. Core ICT stimuleert ons actief om te blijven groeien, bijvoorbeeld door certificaten te behalen in domeinen die ons interesseren. Zo vergroten we onze expertise en creëren we nieuwe mogelijkheden voor de toekomst.
Een eerste jaar dat smaakt naar meer
Mijn eerste jaar bij Core ICT heeft me doen groeien, zowel technisch, professioneel als persoonlijk. Het teamgevoel, de kansen om bij te leren en het vertrouwen dat ik krijg, maken het verschil. Ik ben benieuwd naar wat de toekomst nog brengt, maar ben intussen heel blij dat ik deze sprong heb gewaagd!