Menu
Upgrade. Patch. U hoeft geen IT’er te zijn om deze termen weleens tegen te komen. Maar kunt u ook uitleggen hoe belangrijk ze zijn? In het kort: ze zorgen ervoor dat u de veiligheidslekken in uw systeem snel kan dichten, zodat het naar behoren blijft functioneren. Hoe dat exact in zijn werk gaat? Dat vertellen we u hieronder.
Ontwikkelaars van applicaties, programma’s of besturingssystemen releasen hun product uiteraard pas wanneer het compleet is en optimaal werkt - volgens henzelf. Geen enkel product is natuurlijk meteen perfect. Tijdens de onderhoudsfase ervan zullen de ontwikkelaars bugs, veiligheidslekken en problemen opnemen die gebruikers hen melden. Vervolgens optimaliseren ze het product en bieden ze de gebruikers patches aan. Die zorgen er op hun beurt voor dat het product een update krijgt wanneer de gebruiker ze uitvoert. Het type update hangt af van de veranderingen aan de productcode, productversie en packagecode van de applicatie.
Als gebruiker kunt u uw IT-omgeving preventief onderhouden door de nieuwste patches uit te voeren. Wanneer u dit niet, of niet meteen, doet heeft dat op termijn negatieve gevolgen voor de kwaliteit en de prestaties van het product én de beveiliging van uw IT-omgeving.
Over het algemeen verbeteren patches de werking van uw software. Dat doen ze door specifiek:
Gebruikers die al over een softwarelicentie beschikken met hetzelfde revisienummer als de nieuwe release krijgen de patch automatisch aangeboden. Beschikt u bijvoorbeeld over versie 1 van een bepaalde software, dan kan u gratis de patch downloaden wanneer versie 1.1 uitkomt.
Een patch verandert niets aan de functionaliteit van uw applicatie op zich, maar pakt fouten of kwetsbaarheden op securityvlak aan. Er bestaan meerdere updates voor één bepaalde softwareversie en ze worden vaak automatisch op de achtergrond uitgevoerd. U hoeft er dus zelf niets voor te doen.
Een upgrade is - in tegenstelling tot een patch - een volledig nieuwe versie van de software. Het doel ervan is om nieuwe functies en functionaliteiten te introduceren die de software verbeteren. Wat verandert er dan na een upgrade? De software kan bijvoorbeeld:
Met een upgrade blijft uw software afgestemd op de laatste nieuwe technologie en zorgt het ervoor dat deze compatibel blijft met nieuwe systemen. Het oude systeem ondergaat dus een transformatie naar een recentere versie.
Upgrades zijn niet gratis te krijgen zoals een patch of update. Om een upgrade door te voeren moet u als gebruiker een licentie aankopen van de nieuwere versie van de software. Het hoofdrevisienummer van de software zal in het geval van een upgrade ook verschillen. Wanneer u bijvoorbeeld over versie 1 beschikt, zal de upgrade het hoofdrevisienummer veranderen naar 2. Denk aan een upgrade van Windows 10 naar Windows 11. Terwijl het bij een patch gaat om een kleine herziening van de software, gaat het bij een upgrade om de volledige herwerking.
Had u nog nooit van patching gehoord? Dan moet u weten dat ongepatchte systemen uw netwerk erg kwetsbaar maken voor aanvallen. Maar hoe integreert u patching het best binnen uw beveiligingsstrategie?
Uw IT-team krijgt dagelijks te maken met een groot aantal patches die ze moeten downloaden én testen om up-to-date te blijven. Dat testen is belangrijk: daaruit blijkt of de patches compatibel zijn met de rest van uw IT-systeem. Toch hoeft het zeker geen fulltime job te zijn. Veel kwetsbaarheden kunt u relatief snel oplossen met een goede patchingstrategie. U kan de patches en de updates proactief beheren door de verzameling, analyse en de uitvoering ervan te automatiseren aan de hand van één softwaresysteem. De software voor het patchbeheer bestaat uit één platform waarin u de totale controle krijgt over uw patchproces.
Zelf ook toe aan een efficiënt(er) patchbeheer? Contacteer ons, dan analyseren we samen uw huidige beveiligingsstrategie. Vervolgens kunnen we patchmanagement implementeren zodat u (nog) beter beschermd bent.