Wat zijn de kenmerken van een onstabiele of slechte IT-infrastructuur?

12-feb-2021 17:09:53

IT mag dan wel een ondersteunende dienst zijn binnen bedrijven, maar dan wel een met een grote verantwoordelijkheid. De werking van uw onderneming valt of staat immers met een goede en veilige IT-infrastructuur die in staat is om alle bedrijfsdoelen zo vlot en efficiënt mogelijk te ondersteunen. 

 

Helaas merken we te vaak dat bedrijven werken met een slechte en onstabiele IT-infrastructuur wat ernstige gevolgen kan hebben voor de productiviteit van de organisaties. Dit komt onder meer door een frequente wissel in IT-personeel, verschillende beslissingen en meningen op elk niveau en een wildgroei aan gebruikte IT- systemen. IT-teams zijn dan ook voortdurend in de weer om ad hoc problemen op te lossen, medewerkers ervaren ernstige storingen of heel wat downtime waardoor ze niet efficiënt hun taken kunnen uitvoeren. Bovendien opteren nog te weinig bedrijven voor Managed Services door een ervaren IT-partner. Nochtans biedt het uitbesteden van bepaalde IT-taken voor heel wat voordelen. 

 

ICT-Core(Groot)-8063-2

We kunnen dus wel stellen dat een slechte IT-infrastructuur een enorm struikelblok en belangrijk werkpunt is binnen bedrijven, maar hoe herkent u een falende IT-infrastructuur precies? In deze blog willen we graag enkele belangrijke signalen of kenmerken van een slechte IT-infrastructuur aanhalen zodat u weet waar u op dient te letten wanneer u uw IT-omgeving eens goed onder de loep neemt. 

 

 

Verspreiding en overvloed aan data 

 

Bedrijven maken gebruik van verschillende applicaties voor het uitvoeren van opdrachten. Deze apps hanteren vaak dezelfde data, maar moeten deze uit verschillende bronnen halen omdat integratie met een algemene database niet altijd mogelijk is vanwege compatibiliteit. Het synchroniseren van databanken kan een mogelijke oplossing zijn, maar is erg tijdrovend en niet altijd eenvoudig. Het gevolg: de nood aan interfaces of manuele invoer van data. 

 

 

Complexe IT-infrastructuur door overtollige applicaties 

 

Het buitensporige gebruik van talloze applicaties is ook een duidelijk signaal dat uw IT-infrastructuur niet is wat het hoort te zijn. Al te vaak geven bedrijven geld uit aan applicaties en licenties die hen maar weinig nieuwe functionaliteiten kunnen bieden. Binnen IT geldt de regel ‘hoe meer, hoe beter’ niet, integendeel, overbodige applicaties vereisen een overdaad aan platformen om ze op te draaien en interfaces. Dit kost uw bedrijf heel wat aan resources die voor andere IT-doeleinden gebruikt kunnen worden. 

De overdaad aan applicaties is overigens vaak te wijten aan het feit dat alle medewerkers een IT-oplossing willen die zo nauw mogelijk aansluit bij hun takenpakket. Meer point solutions, zoals dat heet, vereist opnieuw meer interfaces en meer manuele invoer van data. 

Verschillende interfaces 

Zoveel interfaces kosten u niet alleen een stevige duit, maar maken uw gehele IT-systeem ook een stuk gevoeliger omdat het complexer wordt om te onderhouden. Daarnaast zorgt het bouwen van dergelijke interfaces er ook voor dat uw IT-medewerkers zich niet meer kunnen focussen op de meer strategische taken die meer impact kunnen hebben op uw bedrijfsgroei. 

 

Gebruik van legacy IT

Ondanks de technologische vooruitgang en digitalisering van de voorbije jaren maken heel wat bedrijven nog steeds gebruik van legacy IT, of achterhaalde IT-systemen. Een IT-infrastructuur gebouwd op legacy technologie is niet alleen lastig om te onderhouden, maar ook complex om te koppelen aan nieuwere hard- en software en applicaties, of te transformeren naar Next Gen IT. Dat heeft dan weer een impact op de flexibiliteit van uw IT-infrastructuur waardoor u niet voldoende kan inspelen op de veranderende noden van uw onderneming. Het maakt uw gehele IT bovendien ook een stuk minder schaalbaarhet uitbouwen en inkrimpen van IT-systemen wordt dan ook een ware uitdaging. 

Overdaad aan tijdelijke oplossingen

Een quick fix in uw IT-infrastructuur kan dan op korte termijn wel een pleister op de wonde zijn, maar het laat steeds onvermijdelijke littekens achter. Te veel tijdelijke oplossingen maken uw IT dan ook een stuk gevoeliger voor bepaalde risico’s en laten uw resources flink slinken door uitgebreider onderhoud, onvermijdelijke downtime, enzovoort. 

Naast bovenstaande signalen zijn er nog enkele andere indicatoren van een slechte of onstabiele IT-infrastructuur, namelijk: 

  • Een trage reactietijd van de gebruikte systemen en applicaties, 
  • Storingen of een vertraagde snelheid van het internet, 
  • Een gebrekkige business continuity waardoor uw IT-infrastructuur én bedrijfswerking gevaar lopen in geval van noodsituaties zoals natuurrampen, een bedrijfscrisis, een pandemie, enzovoort, 
  • Een IT-security die te wensen over laat waardoor uw bedrijfsdata in gevaar komt. Dit kan onder meer te maken hebben met het gebruik van legacy technologie, te weinig tijd voor het uitvoeren van updates en upgrades, IT-systemen die inzake beveiliging niet op elkaar zijn afgestemd, enzovoort. 

IT-infrastructuur-uitdagingen-Core-ICT-IT-partner-2

Om te ontdekken of uw IT-infrastructuur goed zit of toch ernstig te wensen overlaat, kan het aangewezen zijn om een audit te laten uitvoeren door een IT-expert. Uw volledige IT wordt dan onder de loep genomen en geanalyseerd wat resulteert in een uitgebreid rapport over de mogelijke pijnpunten van uw IT-infrastructuur. Zo weet u meteen aan de slag om uw IT te optimaliseren. 

 

Wenst u meer informatie over hoe u uw IT-infrastructuur kan optimaliseren of hoe een ervaren IT-partner u kan helpen bij het verbeteren van uw operationele IT-taken? Download dan nu de Core ICT Managed Services whitepaper en kom alles te weten over de werking en de meerwaarde van managed services, en hoe u zich er het best op kan voorbereiden. 

 

Download ebook - Managed Services versus traditionele in-house IT

 

Aangeraden artikels

Op basis van Diensten

Schrijf u in op onze nieuwsbrief