De 7 uitdagingen van IT-issue management

21-mei-2021 14:45:14

Het oplossen van problemen kan al eens een uitdaging zijn, en dat is in de wereld van IT zeker niet anders. IT-afdelingen krijgen immers op dagelijkse basis te maken met allerlei problemen, maar botsen bij het zoeken naar de juiste oplossingen tegenwoordig ook steeds vaker op organisatorische obstakels. Denkt u bijvoorbeeld maar aan een te hoge workload, niet het juiste IT-personeel voor bepaalde opdrachten, budgetrestricties, enzovoort. 

In deze blog willen dan ook niet alleen graag wat dieper ingaan op deze uitdagingen van IT-issue management, maar ook het belang van een goed functionerende IT wat extra belichten en uitleggen waarom Managed Services de geschikte oplossing kan zijn voor een efficiënter IT-issue management.

Uitdagingen van IT-issue management

Sommige uitdagingen zullen u ongetwijfeld bekend in de oren klinken, maar we sommen toch even de 7 grootste voor u op:

  1. Een verouderde en gebrekkige IT-infrastructuur
    Heel wat bedrijven beschikken nog steeds over een verouderde IT-infrastructuur. Dat veroorzaakt niet alleen de nodige problemen met hardware en software, ook de business continuity raakt daardoor sterk in het gedrang. Werknemers ervaren allerlei IT-problemen en kunnen hun taken niet snel en efficiënt uitvoeren. De bedrijven raken achterop op de concurrentiële markt en verliezen inkomsten.


  2. Te hoge workload voor IT-medewerkers
    Een van de grootste oorzaken en tegelijk ook gevolgen van een verouderde IT-infrastructuur is de hoge workload van de IT-afdeling. Er wordt immers steeds meer van hen verwacht en alles kent een strakke deadline. Medewerkers komen langs met allerlei IT-problemen die opgelost dienen te worden, on- en offboarden van medewerkers moet in orde gebracht worden (juiste toestellen en toegangen), hard- en software die niet meer werken, het voorzien van de juiste beveiliging, patch management, upgrades en updates, noem maar op. Helaas krijgen ze vaak niet alles snel in orde waardoor problemen langer blijven aanslepen, en de IT-infrastructuur niet onderhouden en vernieuwd wordt.


  3. Verminderde beveiliging en hoger risico op externe dreigingen
    Een gevolg van de hoge workload is dat de IT-infrastructuur niet langer meer optimaal beveiligd wordt. Soms is er een gebrek aan de juiste kennis omdat er geen tijd is voor bijscholing of een vinger aan de pols houden omtrent IT-security.

    uitdagingen-it-issue-management.-Core-ICTDaarnaast is er ook een toename in het aantal cyberaanvallen en worden deze ook voortdurend complexer. Het is niet altijd vanzelfsprekend om mee te zijn met deze evoluties en de tijd de vinden om de gehele IT-omgeving voldoende te beschermen. Bovendien wordt ook meer gebruik gemaakt van eigen toestellen, shadow IT, waar het IT-team niet altijd weet van of grip op heeft. Dat brengt natuurlijk ook de beveiliging van bedrijfsdata in het gedrang.


  4. Datamanagement, back-ups en recovery
    De IT-afdeling raakt ook niet altijd toe aan het voorzien van voldoende back-up systemen en data recovery. Dat kan natuurlijk grote gevolgen hebben voor uw bedrijf wanneer er een data breach optreedt.

    Bovendien is het beheer van data ontzettend belangrijk want zonder een goede opslag en duidelijke structuur van data is het niet bruikbaar. Data moet immers geanalyseerd kunnen worden om er de nodige inzichten uit te halen en betere beslissingen te nemen voor de toekomst.


  5. Niet de juiste expertise in huis
    Naast een hoge workload is ook het tekort aan de juiste IT-profielen een vaak voorkomend probleem binnen ondernemingen. IT-beheer vereist tenslotte heel wat expertise en kennis en omdat technologie voortdurend evolueert, moet ook deze kennis steeds bijgeschaafd worden. Helaas beschikt niet elk bedrijf over voldoende middelen om te investeren in opleidingen, bijscholingen en dergelijke. Daarnaast heeft uw in-house IT ook te weinig tijd om zich verder te verdiepen in bepaalde aspecten van IT.

  6. Digitalisering en cloud computing
    Digitalisering en cloud computing zijn al enkele jaren aan een opmars bezig, maar toch zijn er heel wat organisaties die erg laat op de kar gesprongen zijn. Vaak omdat ze niet de nodige IT-kennis in huis hebben om digitaal te transformeren of ze hebben een gebrek aan voldoende resources. COVID-19 heeft dit hekel punt nog eens extra in de verf gezet want plots moesten heel wat werkgevers de nodige IT-infrastructuur voorzien om hun werknemers thuis aan de slag te houden.


  7. Gebrek aan een goede IT-strategie
    Tot slot is er vaak een duidelijk gebrek aan een goede IT-strategie. Nochtans is het ontbreken van een IT-strategie één van de grote oorzaken waardoor bedrijven veel tijd en geld verliezen. Het is belangrijk om niet zomaar de nieuwste IT-technologieën aan te kopen en te implementeren, dat kan namelijk negatieve gevolgen hebben voor uw organisatie. IT-experts moeten een goede kennis hebben van de organisatie waarvoor ze werken om op zoek te gaan naar welke IT-oplossingen de beste match zijn.

Belang van een optimaal functionerende IT

Met deze uitdagingen is het allesbehalve vanzelfsprekend om over een goed werkende IT te beschikken, maar toch mag het belang daarvan niet onderschat worden. Goed IT-beheer mag dan wel de nodige tijd, expertise en ervaring vereisen, het is zeker de moeite waard om erin te investeren.

uitdagingen-it-issue-management-Core-ICT-2ICT maakt namelijk het werk van uw werknemers een stuk eenvoudiger en kan bepaalde taken zelfs automatiseren zodat uw personeel steeds de focus op de kerntaken kan behouden. Het geeft u daarnaast ook de mogelijkheid om competitief te blijven op de concurrentiële markt door de nodige innovatieve oplossingen toe te passen. Uw aanbod aan producten en diensten kan vergroot worden, de productiviteit verhoogt en uw bedrijfswinst groeit. Het is het hart van uw onderneming en verdient dan ook de nodige zorg.

Natuurlijk begrijpen we dat een ingrijpende investering in IT-issue management niet altijd eenvoudig is, maar met de juiste oplossing is een goed IT-beheer verre van onmogelijk.

Managed Services als oplossing

En deze oplossing kan voor heel wat bedrijven Managed Services zijn. Het geheel of gedeeltelijk uit handen geven van uw IT-beheer aan een ervaren IT-partner zorgt niet alleen voor heel wat tijdsbesparing. Het geeft u toegang tot specifieke IT-expertise en maakt het mogelijk om snel en efficiënt te kunnen inspelen op IT-problemen allerhande. Andere voordelen van Managed Services zijn bijvoorbeeld:

  • Het geeft uw eigen IT-medewerkers te kans om zich te focussen op de kernactiviteiten van uw organisatie en meer strategisch mee te denken, 
     
  • U heeft de kans om elke technologische of digitale transformatie te implementeren, 
     
  • U kan verder innoveren en uw aanbod aan diensten en/of producten verder uitbreiden om weer competitief mee te draaien op de concurrentiële markt, 
     
  • U geniet van schaalbare IT-oplossingen waardoor u ook over de nodige flexibiliteit beschikt, 
     
  • U bespaart heel wat IT-kosten door een meer preventieve en proactieve aanpak van uw IT-beheer, 
     
  • Uw medewerkers hoeven niet voortdurend te wachten tot een IT-probleem opgelost raakt, maar beschikken steeds over de juiste middelen en toegangen om hun taken uit te voeren vanop om het even welk toestel of locatie. Uw Managed Services Provider, of MSP, zorgt steeds voor een sterke beveiliging van uw IT-infrastructuur en de laatste nieuwe updates en upgrades,  
     
  • Uw data is in veilige handen door een efficiënt datamanagement, dataopslag, beveiliging, recovery en back-up. 

Kortom, Managed Services kan ervoor zorgen dat uw IT-issue management zo efficiënt mogelijk verloopt en dat uw bedrijf verder kan groeien in de toekomst. 

Download ebook - Managed Services versus traditionele in-house IT

Bent u nog niet helemaal overtuigd van een gedeeltelijke of gehele outsourcing van uw IT-beheer aan een ervaren IT-partner? Download dan nu ons e-book 'Managed Services versus traditionele in-house IT', en kom meer te weten over de vergelijking tussen beiden en de meerwaarde die ManagedServices uw bedrijf kan bieden op vlak van IT-issue management.

Aangeraden artikels

Op basis van Managed Services

Schrijf u in op onze nieuwsbrief