7 signalen dat u nood heeft aan professionele IT-ondersteuning

11-mei-2021 15:19:14

Heel wat bedrijven beschikken nog steeds over een traditionele IT-afdeling in-house die alles wat met IT te maken heeft, beheert en onderhoudt. Het klinkt misschien niet zo vreemd gezien het gevoel van controle, maar deze manier van werken kent wel degelijk enkele uitdagingen. Uw IT gedeeltelijk of helemaal uit handen geven aan een professionele partner kan dan een goede oplossing zijn. Maar hoe bepaalt u of externe IT-ondersteuning wel degelijk een meerwaarde kan bieden voor uw bedrijf?  


Om u te helpen zoeken naar de juiste oplossing voor uw IT-beheer verzamelden we 7 signalen die aantonen dat de nood aan IT-ondersteuning door een ervaren partner hoog is, en uw bedrijf ook heel wat voordelen kan bieden. 

1. U verliest tijd en geld door allerhande IT-problemen

Organisaties die een eigen IT-team ter beschikking hebben die alle IT-zaken beheren en onderhouden, krijgen vaak te maken met een aanzienlijk verlies in kostbare tijd en geld. Dat heeft voornamelijk te maken met de hoge werklast waarmee de IT-afdeling te maken krijgt. Denk bijvoorbeeld aan allerlei dringende ad hoc supportvragen van gebruikers, het dagelijks IT-beheer zoals monitoring, updates en upgrades voorzien, back-ups maken, enzovoort. IT-medewerkers kunnen het dagelijks IT-beheer niet meer bolwerken waardoor er allerhande problemen veroorzaakt worden: hardware laat het afweten, software updates hinken achterop, de kans op netwerkproblemen is groter, …

Hybrid-Cloud-3

Door het groeiend risico op IT-problemen, storingen, downtime en defecten kunnen medewerkers hun taken niet meer uitvoeren of tijdig afronden. Daarnaast worden hun dringende supportaanvragen ook niet altijd meteen opgevolgd, omdat het IT-team reeds de handen vol heeft met andere zaken die dienen opgelost te worden. Medewerkers verliezen dus kostbare tijd en dat heeft natuurlijk ook een effect op de continuïteit, bedrijfsproductiviteit én uitgaven. Er moet immers niet alleen geïnvesteerd worden in het up-to-date brengen van hardware en software, maar ook kunnen werknemers tijdelijk niet werken en klanten moeten langer wachten op een resultaat. 

  2. Dataopslag niet voldoende en niet schaalbaar

Gezien het groeiend belang voor interessante bedrijfsdata is het essentieel om te beschikken over een efficiënte dataopslag die voldoet aan de noden van uw bedrijf. In heel wat bedrijven is dat helaas niet het geval, of er is te weinig opslagruimte of te veel, wat een niet-ingevulde hoge kost betekent. Schaalbaarheid van uw dataopslag is dan ook een essentieel voor een efficiënte IT-infrastructuur. Zo kan u de opslag of capaciteit steeds wijzigen naargelang uw bedrijfsbehoeften en groei.

3. De beveiliging en back-up strategie van uw IT is niet optimaal

De bedrijfswereld krijgt steeds vaker te maken met data breaches door cyberaanvallen en andere dreigingen. Het is dan ook belangrijk om uw IT-infrastructuur steeds voldoende te beveiligen, maar dat vergt natuurlijk de nodige aandacht, expertise én tijd van uw IT-team. Helaas beschikt niet elke IT-afdeling over voldoende tijd of kennis inzake IT-security. Resources zijn vaak ook beperkt waardoor niet alle beveiligingsopties mogelijk zijn.  

Daarnaast worden cyberaanvallen voortdurend complexer waardoor een uitgebreide kennis en een vinger aan de pols van groot belang is om uw bedrijf goed te kunnen beveiligen tegen fraude en dataverlies. 

4. Te weinig tijd en ruimte voor innovatie en digitale transformatie

Technologie evolueert voortdurend en er komen steeds sneller nieuwe en interessante IT-mogelijkheden op de markt die uw bedrijf kan helpen groeien. Daarnaast kan innovatie uw positie op de concurrentiële market vergroten door een uitbreiding van uw aanbod of een snellere/betere dienstverlening.  

Helaas is het vaak moeilijk voor traditionele in-house IT om de nodige tijd en ruimte te vinden om zich te verdiepen in innovatieve oplossingen. In heel wat bedrijven ontstaat daardoor een vertraging van hun digitale transformatie en andere vernieuwingen. 2020 is daar een mooi voorbeeld van: door de komst van het coronavirus werd de bedrijfswereld verplicht om thuis te werken, iets wat in verschillende organisaties nog niet helemaal op punt stond. Ze waren genoodzaakt om snel (vaak dure) IT-investeringen te doen om toch maar werkzaam en productief te kunnen blijven vanop afstand. 

 5. Uw IT-infrastructuur wordt steeds complexer

Bedrijven die wel al enkele vernieuwende investeringen hebben gedaan, maar niet 100% over de in-house kennis beschikken, krijgen dan weer te maken met complexe IT-infrastructuren. Zo ontstaan er bijvoorbeeld hybrid IT-landschappen bestaande uit legacy on-premise IT, in combinatie met een cloud-oplossing geleverd door externe providers. Op het eerste zicht lijkt dit geen vreemde opzet, maar wanneer er zich een probleem voordoet is het niet alleen zoeken naar de oorzaak, maar ook ploeteren door een complexe structuur van verschillende systemen die misschien niet helemaal optimaal met elkaar communiceren. Eens een geïsoleerde oplossing gevonden is, stelt zich soms de vraag of die elders in de structuur niet voor problemen zal zorgen.  

Banner1

6. Geen helder overzicht van IT-uitgaven

Het logische gevolg van een complexe IT-infrastructuur is ook een warboel aan IT-uitgaven. Door de hoge druk waar IT-teams onder staan om sneller meer taken uit te voeren, maakt dat er niet echt voldoende bijgehouden wordt welk budget uitgegeven wordt voor welk probleem of aankoop. Er is een duidelijk gebrek aan transparante communicatie over de financiële kant van zo’n ingewikkelde hybride IT-infrastructuur: het bestaat immers uit verschillende systemen geleverd door meerdere leveranciers.

7. Gebrek aan focus op de bedrijfsdoelstellingen en aan een duidelijke IT-strategie

Door de hoge workload van het in-house IT-team ontstaat er een cruciaal gebrek aan focus voor de bedrijfsdoelstellingen en de core business. Het is tenslotte ook aan de IT-afdeling om een belangrijke bijdrage te leveren aan het strategisch meedenken om deze doelen te behalen. Het ultieme doel van IT is alle tools en ondersteuning aan te reiken om uw bedrijf mee naar een hoger niveau te tillen inzake aanbod en dienstverlening, maar ook klantenervaring. 

Een efficiënte en goed onderhouden IT-infrastructuur is dus essentieel voor een succesvolle bedrijfswerking. Herkent u enkele signalen die we aanhaalden? Dan kan professionele IT-ondersteuning, door bijvoorbeeld Managed Services, u de nodige hulp en gemoedsrust bieden om uw organisatie verder te doen groeien. Elk van bovenstaande problemen of uitdagingen kan perfect opgevangen worden door deze IT-service. 

Wenst u meer te weten over de concrete verschillen tussen traditionele in-house IT en IT-ondersteuning door een Managed Services Provider? Download dan snel ons  e-book en ontdek hoe professionele IT-ondersteuning uw productiviteit kan verhogen én kan bijdragen tot het behalen van uw verschillende bedrijfsdoelen.  

Download ebook - Managed Services versus traditionele in-house IT

Aangeraden artikels

Op basis van Managed Services

Schrijf u in op onze nieuwsbrief